fredag den 26. februar 2016

Tiramisú

Min mand er tosset med tiramisú, og havde ønsket det til sin fødselsdag i søndags - og så måtte Mutter her jo igang. Det var overraskende nemt, og blev ret godt.



Tiramisú er oprindeligt en meget vellidt italiensk dessert. Jeg har dog aldrig selv brudt mig synderligt meget om den selv, på trods af, at jeg er en meget stor kaffeelsker. Jeg må dog sige at denne opskrift har vendt mit hjerte. - det er egentligt ikke så tosset endda, det de italienere har fået smækket sammen! 

Inspiration til opskriften, fandt jeg hos spisbedre.dk og soendag.dk.


Det skal du bruge:

Ladyfingers (ca. 45 stk)

4 æg
50 + 50 g sukker
½ vaniljestang
100 g hvedemel, sigtet
sukker til drys
sprøjtepose med tylle

Tiramisu (ca. 6 portioner)

2 æggeblommer, evt. 1 bæger pasteuriseret
3 spsk sukker
1½ æggehvide, evt. 1 bæger pasteuriseret
250 g mascarpone
Korn fra ½ vaniljestang
1 dl piskefløde
4 spsk instant kaffepulver
1 dl kogende vand
4-6 spsk sherry
1 pakke ladyfingers
Mørk chokolade i flager

Sådan gør du: 

Ladyfingers: 

  1. Del æggeblommer og hvider
  2. Pisk æggeblommerne med 50 g sukker og vaniljesukker, så de bliver hvide og luftige. 
  3. Pisk æggehviderne lidt i en anden skål, og tilsæt de sidste 50 g sukker, mens der piskes. Pisk til hviderne helt stive, så de kan stå selv. 
  4. Vend forsigtigt hviderne i æggeblommemassen. Gør dette på skift med melet. 
  5. Når dejen er jævn og ensformig, hældes den i en sprøjtepose. Sæt evt. posen ned i en kande, for at have begge hænder frie til at skrabe dejen ned med. 
  6. Sprøjt dejen ud i 10 cm lange kager. Tegn evt. streger på bagsiden af bagepapiret - så er det nemmere at ramme 10 cm på alle kager ;)
  7. Drys kagerne med sukker.
Bages v. 175 C. Hold øje med kagerne. I originalopskriften skal de have 15-18 min, men mine var allerede klar et par minutter før. 

Lad dem køle af på bagepladen. 

Tiramisú:

  1. Pisk æggeblommer og 2 spsk. sukker sammen. Pisk til de er hvide og luftige, og sæt dem til side. 
  2. Pisk hviderne stive, og tilsæt resten af sukkeret og pisk hviderne til de er helt stive. 
  3. Rør vanilje i mascarpone og tilsæt æggeblommerne. 
  4. Vend forsigtigt æggehviderne i massen.
  5. Pisk fløden til en let skum, og vend det i æggemassen. 
  6. Opløs kaffepulveret i kogende vand i en stor flad skål, og tilsæt sherry, marsala eller anden alkohol i samme kategori. 
  7. Dyp én ladyfinger ad gangen i kaffeblandingen, så den kun bliver våd på undersiden. Læg dem i bunden af et fad eller en skål så bunden dækkes. Skær evt. kagerne til så de passer i fadet. 
  8. Læg 2,5 cm tykt lag creme ovenpå kagerne efterfulgt af endnu et lag kager, og slut med resten af cremen. 
  9. Stil kagen på køl. Meget gerne natten over, da den så får lov til at trække. 
  10. Inden servering drysses revet chokolade på toppen. 
Buon appetito




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...