lørdag den 16. februar 2013

Homemade sushi med surimi-sticks - og Brasserie Belli


Jeg startede i praktik i mandags, og som altid var første uge hård at komme igennem. Mange nye indtryk, og nye arbejdsgange tager bare rigtig meget energi, og jeg var allerede klar til at gå på weekend onsdag eftermiddag. Weekenden kom dog endelig to dage senere, hvilket var lige hvad jeg havde brug for :-) Aftenen i går blev brugt på sofaen uden 'undersøgelser, behandlinger og arbejdsjournaler'...- og det meste af formiddagen i dag blev også sovet væk :-)

Havde planlagt at skulle lave sushi her i weekenden og tog i går eftermiddags nogle 'surimi-sticks' op af fryseren. Jeg elsker krabbekøb og selvom at disse surimisticks er en 'fake' udgave, så var det lige hvad SU'en rakte til denne gang :-)

Forrige weekend var jeg i Århus hos min skønne veninde Christina. Vi havde en rigtig dejlig weekend som blev brugt på hygge, hygge og hygge. Fredag aften stod i 'sushiens tegn'. Denne gang hjemmelavet :-) - det var super lækkert! Lørdag var planen at spise ude. - og efter laaaaaang tids snakken frem og tilbage om hvor vi skulle tage hen, faldt valget på 'Brasserie Belli'. - og det viste sig at blive en rigtig god beslutning! Maden var helt fantastisk lækker. - og prisen perfekt til to studiner :-) Vi bestilte begge en 3-retters menu samt et glas rødvin. Christina valgte 'Belli Classic Menu'-en og jeg selv fik 'Jubilæums Menu'-en. Min forret 'Laks med citrusmarinerede salater', men helt sikkert er noget jeg må eksperimentere med herhjemme, da det var super lækkert. Min 'Boeuf Bourguignon m/ rodfrugter og kartoffelmos' var også veltilberedt. Kødet og super mørt og en fornøjelse at sætte tænderne i. Desserten var 'Chokoladekage med appelsin og valnødder, serveret med appelsinsauce og vanilleis', som var en lækker og sød afslutning på et godt måltid :-D

- og efter et lille sidespring, nu tilbage til dagens Sushi :-)  

Ingredienser (til en rulle)

40 gram lange brune fuldkornsris (inden kogning)
Surimi-sticks (1-1½)
Agurk
Mangofrugt
Rød peberfrugt
Forårsløg
Sushi Nori Tang
(+ rullemåtte)

Fremgangsmåde

  1. Risene koges et par timer i forvejen. (Jeg fik tippet af Christina til at bruge brune fuldkornsris i stedet for de almindelige sushiris. For at få dem til at 'klistre', skal der bare røres godt i risene under kogningen.) Hæld risene i en gryde, overhæld dem med kogende vand (1-1½ cm over risene), kog op, og skru derefter ned på lavt blus. Risene koges med låg som anvist på pakken eller lidt længere. 
  2. Risene sættes til afkøling - Ikke i køleskabet. 
  3. Hak grøntsagerne i fine strimler.
  4. Tangen lægges på rullemåtten med den ru side opad og den korte side mod dig selv.
  5. Dyb fingrene i vand (så risene ikke klistrer fast), og fordel dem på 2/3 af tangen, så den yderste 1/3 længst væk fra dig er udækket.
  6. Anbring fyldet ca. midt på risene.
  7. Træk tangen helt ud til kanten af måtten, og rul den derefter sammen, mens du presser den fast. 
  8. Fjern måtten og lad rullen hvile i 10 minutter inden den skæres ud. 
  9. Brug en skarp kniv til at skære rullen ud og server med soya sauce ( - og en god øl :-))

- Fortsat god weekend derude :-)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...