lørdag den 5. januar 2013

Rengøring og en gammel rugbrødsblanding

Efter endnu engang at have forsømt min lejlighed, denne gang hen over jul og nytår, prioriterede jeg endelig at dedikere denne lørdag formiddag til tøjvask, oprydning og rengøring.

Også køkkenskabene blev efterset, og det gik op for mig, hvor meget mel jeg har stående... - Jeg har en tendens til at købe kerner og diverse melprodukter hver gang jeg finder det på tilbud, eller smidt i en af Netto's 'rodekasser'. - og i dag fandt jeg så en Levevis rugbrødsblanding, som havde overskredet 'mindst holdbar til'. Den virkede dog ganske fin, og jeg sidder her da endnu, efter at have indtaget et stykke af det friskbagte rugbrød :-)


Jeg startede mine bagetimer efter middag med de Grove Rosmarinboller. Synes det var så hyggeligt at åbne æggebakken og se et lille hvidt fjer :-) - når nu jeg ikke kan gå ud og hente friske æg i hønsehuset hos mine forældre, så kan frilandsæggene + fjer give mig lidt af den landlige stemning fra min barndom :-) Ja, nogle gange er det vel de små ting.

Projekt 'Gammel Rugbrødsblanding' forløb egentligt forholdsvis fredeligt. Det er jo rimelig ligetil at blande 20 gram gær med 8 dl. vand, for derefter at hælde melblandingen i. På pakken stod der at der skulle bruges en 2½ liters form til blandingen. Det havde jeg ikke (men mon ikke at der skal skrives en 'rugbrødsform' på ønskesedlen?). Så jeg måtte nøjes med en mindre form, og eksperimenterede med en hævekurv. Taget i betragtning af at det nu er første gang jeg prøver det, så gik det vel ok... - dog måtte jeg lappe en smule efter at have vendt dejen ud af kurven, og måtte konkludere at jeg skal hælde lidt mere mel i kurven inden dejen kommer i næste gang. 
Jeg dryssede dejen i hævekurven med sesamfrø. Brødet i den aflange form fik en gang 5-kornsblanding og chiafrø (som jeg også fandt bagerst i mit køkkenskab :-)).

Efter en hel dag indendørs trængte jeg til lidt frisk luft. Smækkede brødene i ovnen, tog jakken på og tog en tur på gågaden. Vejret var lidt fugtigt, hvilket nok også var en medvirkende årsag til at der ikke var mange mennesker, hverken på selve gaden eller på den opstillede skøjtebane på Torvet. Men hyggeligt var det alligevel :-) 

Der kom en skøn duft ud af lejligheden da jeg åbnede døren, og aftensmaden efterfølgende måtte jo så oplagt stå på hjemmebagt rugbrød! Jeg lavede en lille salat til: Stegte rosenkål og spidskål på panden med karry og teriyaki-marinade. Lavede også nogle mandler på panden med ahornssirup og karry, og vendte til sidst nogle appelsinstykker i. Simple... - but sooo good! :-D
Et af mine projekter i dag. Jeg ved godt at julen er ved at være ovre, men her får de 'hjemme-tørrede' appelsinskiver lov til at pynte en tid endnu :-)

Fortsat go' weekend derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...