mandag den 12. januar 2015

Sunde Æblemuffins (uden hvedemel og sukker!)

Har netop lavet disse lækre muffins, og blev så glad at jeg måtte dele dem med jer! 
Efter at jeg i slutningen af efteråret fik smidt en masse lækre madæbler i nakken af en af mine skønne veninder, har jeg ledt efter opskrifter, hvor jeg kunne bruge dem, så de ikke bare ender i fryseren som æblemos. 

Jeg fandt denne opskrift på Morgenmuffins, lavet af Ditte Ingemann som blogger på TheFoodClub.dk. Meningen var egentligt at jeg ville lave den opskrift. Nu har jeg i stedet lavet disse æblemuffins med mit eget lille tvist :)







DET SKAL DU BRUGE:
100 g havregryn
100 g mandelmel
et nip salt
1,5 tsk bagepulver
1 tsk stødt kardemomme 
1 tsk kanel
50 g kokosolie (smeltet)
1 æg
1 dl mælk
0,5 banan
10 dadler
saft af halv appelsin (+ lidt appelsinkød)
æble

SÅDAN GØR DU:
1. Blend havregryn og mandler i en minihakker (e.l.). Det skal nok gøres af et par gange.
2. Smid havregryn og mandler i en skål og tilsæt salt, bagepulver, kardemomme og kanel. Bland det.
3. Fjern stenene fra dadlerne og smid dem i minihakkeren sammen med 1/2 banan og saften af en halv appelsin (+ lidt af kødet). Blend det hele til en jævn masse.
4. Tilsæt æg, mælk, kokosolie og dadelmassen til de tørre ingredienser.
5. Tænd ovnen på 175 grader.
6. Hæld dejen i muffinsforme (ca. 15 stk), og tryk små æbleskiver ned i dejen.
7. Bag i 25-30 minutter.

(Jeg kunne ikke helt dy mig, og smeltede lidt hvid chokolade som jeg dyppede bunden af kagerne i...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...